plan
pracy szkoły
Plan Pracy
Gimnazjum w Ścinawie Małej na rok szkolny 2012/2013
Podstawa prawna planu:
1.
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991
roku.
2.
Rozporządzenie MEN z dnia 26 lutego 2002 roku
oraz z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie
podstawy programowej kształcenia ogólnego.
3.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w
szkołach publicznych.
4.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka oraz
Konwencja o Prawach Dziecka.
5.
Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w
sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno – pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
6.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i
Opolskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym
2012/2013.
7.
Wnioski i wytyczne do pracy z roku szkolnego
2011/2012 podjęte na posiedzeniach Rad
Pedagogicznych Zespołu Szkół w Ścinawie Małej ( w tym wnioski z nadzoru
pedagogicznego dyrektora szkoły oraz ewaluacji
wewnętrznej) do realizacji w roku szkolnym
2012/2013 .
8.
Wewnątrzszkolne prawo oświatowe (Wewnątrzszkolny
System Oceniania; Szkolny Program Wychowawczy;
Szkolny Program Profilaktyki).
9.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 7. 10. 2009 r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego. |
I.
KSZTAŁCENIE
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji zadań |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. |
Przeprowadzanie pomiaru
wiedzy i umiejętności uczniów. |
Monitorowanie stopnia
realizacji podstawy programowej. |
wszyscy nauczyciele, dyrektor |
cały rok |
Badanie osiągnięć
edukacyjnych uczniów na starcie III etapu
edukacyjnego:
|
nauczyciele przedmiotowcy; przewodniczący zespołów
przedmiotowych:
M. Skut A. Marynowicz, J. Kuśnierz |
opracowanie i przeprowadzenie
testów - wrzesień 2012 r.; pisemna analiza wyników do 5
października 2012 r. |
||
Próbny Egzamin Gimnazjalny z
Operonem. Analiza wyników egzaminu. |
J. Seman,
S. Faron - Mroczko, zespoły przedmiotowe |
grudzień 2012 r. grudzień 2012 r. |
||
Badanie osiągnięć
edukacyjnych uczniów kl. II w zakresie egzaminu
gimnazjalnego w części humanistycznej,
matematyczno – przyrodniczej i językowej. Analiza wyników egzaminu. |
A. Marynowicz zespoły przedmiotowe |
kwiecień 2013 r. kwiecień 2013 r. |
||
Egzamin
gimnazjalny. Analiza wyników osiągniętych
przez uczniów, wnioski do pracy w r. szk.
2013/14. |
zespoły przedmiotowe
(humanistyczny, matematyczno - przyrodniczy,
językowo - manualny) |
kwiecień 2013 r. czerwiec 2013 r. |
||
2. |
Podjęcie działań
podnoszących efektywność kształcenia. |
Wdrażanie wniosków
wynikających z
przeprowadzanych diagnoz edukacyjnych i analiz
wyników egzaminu celem poprawy efektywności
kształcenia. |
wszyscy nauczyciele, dyrektor |
cały rok |
Uwzględnianie w pacy
lekcyjnej na wszystkich przedmiotach ćwiczeń
kształcących sprawność językową uczniów oraz
umiejętność czytania ze zrozumieniem i
rozumienia czytanych treści. |
wszyscy nauczyciele dyrektor |
cały rok |
||
Wprowadzenie elementów
oceniania kształtującego celem podwyższania
efektywności uczenia się (nauczania) uczniów. |
wszyscy nauczyciele |
od listopada 2012 r. |
||
Podnoszenie atrakcyjności i skuteczności zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych – aktywne metody
nauczania,
wykorzystanie
technologii informacyjnej, multimedialnych
środków dydaktycznych, praca metodą projektów. |
wszyscy nauczyciele, dyrektor |
cały rok |
||
Przeznaczenie jednej godziny
wychowawczej w miesiącu na poznawanie i naukę
technik uczenia się. |
wychowawca kl. I |
I semestr roku szkolnego
2012/13 |
||
Stosowanie zasady
indywidualizacji i aktywizacji jako podstawy
kształcenia. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
||
Przygotowanie
uczniów do samokształcenia, samodoskonalenia się
i samooceny w zakresie poszczególnych zajęć
edukacyjnych. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
||
Zapoznanie z edukacyjną
wartością dodaną jako metodą oceny efektywności
uczenia. |
dyrektor |
rada szkoleniowa II semestr
roku szkolnego 2012/13 |
||
Podwyższanie frekwencji,
eliminowanie spóźnień, uświadomienie uczniom i
rodzicom ich wpływu na efekty kształcenia. |
wychowawcy, pedagog, nauczyciele |
cały rok |
||
Opracowanie działań
poprawiających efekty kształcenia przez zespoły
przedmiotowe. Realizacja zadań zgodnie z
planem pracy zespołów. |
M. Skut, A. Marynowicz, J. Kuśnierz |
październik 2013 r. cały rok |
||
3. |
Wspomaganie pracy uczniów
o specjalnych potrzebach edukacyjnych i z
trudnościami w nauce. |
Monitorowanie wyników pracy z
uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
dyrektor |
cały rok |
Współpraca z poradnią
psychologiczno – pedagogiczną. Analiza
dokumentacji PPP i realizacja zaleceń. |
pedagog, wychowawcy,
nauczyciele |
cały rok |
||
Udzielanie pomocy
psychologiczno – pedagogicznej: opracowanie dla
uczniów indywidualnego programu edukacyjno -
terapeutycznego lub planu działań wspierających
oraz ich realizacja. |
pedagog, zespół ds.
udzielania pomocy psychologiczno -
pedagogicznej, nauczyciele, wychowawcy |
opracowanie programu i planów
– do końca września 2012 r. realizacja: cały rok |
||
Organizowanie zajęć
dydaktyczno- wyrównawczych z przedmiotów
sprawiających uczniom trudności. Przeznaczenie
godzin z art. 42 KN na pracę z uczniem słabym. |
pedagog, nauczyciele,
dyrektor |
wrzesień 2012 r. cały rok |
||
Objęcie uczniów mających
trudności w nauce opieką w świetlicy szkolnej. |
nauczyciele, wychowawcy,
nauczyciele świetlicy |
cały rok |
||
4. |
Organizowanie zajęć
pozalekcyjnych. |
Wdrożenie procedur i metod
diagnozowania zainteresowań uczniów. Tworzenie kół zainteresowań
zgodnych z potrzebami uczniów celem motywowania
uczniów i wspierania w rozwoju ich zainteresowań
i uzdolnień. |
J. Kuśnierz, dyrektor dyrektor, nauczyciele |
październik 2012 r.;
informacja o diagnozie – II/2013 RP wrzesień 2012 r. korekta luty 2013 r. |
Zamieszczanie i
aktualizowanie informacji o zajęciach
pozalekcyjnych na tablicy informacyjnej i
stronie internetowej szkoły. |
J. Kuśnierz R. Lorenc |
wrzesień 2012 r. aktualizacja – cały rok |
||
Przedstawianie efektów
działań kół zainteresowań na terenie szkoły w
wybranej przez dane koło formie (projekt,
gazetka, przedstawienie…) |
opiekunowie kół zainteresowań |
cały rok |
||
5. |
Przygotowanie uczniów i
udział w konkursach przedmiotowych. |
Indywidualna praca z uczniem
zdolnym na zajęciach prowadzonych w ramach
godzin z art. 42 KN. |
nauczyciele przedmiotów,
opiekunowie kół |
cały rok |
Zwiększenie udziału uczniów w
konkursach wewnątrzszkolnych, międzyszkolnych,
przedmiotowych. |
nauczyciele przedmiotów |
cały rok |
||
Kompletowanie i eksponowanie
informacji dotyczących konkursów i ich
uczestników. |
SU – J. Kuśnierz |
cały rok |
||
6. |
Promowanie ucznia
zdolnego. |
Nagradzanie uczniów zdolnych
zgodnie z istniejącym w szkole systemem nagród. |
dyrektor |
cały rok |
Prezentacja osiągnięć uczniów
na tablicy informacyjnej i stronie internetowej
szkoły. |
J. Kuśnierz, R. Lorenc, |
cały rok |
||
Prezentacja osiągnięć uczniów
w lokalnej prasie. |
A. Pieczara, |
cały rok |
||
Realizacja projektu „Rodem
Korfantowianin a w przyszłości Europy obywatel”
w klasach I – VI szkoły podstawowej. |
realizatorzy zajęć
projektowych |
październik 2011 r. czerwiec 2012 r. |
II.
WYCHOWANIE I OPIEKA
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji zadań |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. |
Wdrażanie działań
zapewniających pełną realizację obowiązku
szkolnego. |
Zapoznanie rodziców i uczniów
klas pierwszych gimnazjum oraz przypomnienie
rodzicom i uczniom pozostałych klas zasad
realizowania obowiązku szkolnego i procedur
zwalniania ucznia z zajęć. |
pedagog, wychowawcy |
wrzesień 2012 r. cały rok – w miarę potrzeb |
Egzekwowanie obowiązku
rodziców usprawiedliwiania nieobecności ucznia
pierwszego dnia po powrocie do szkoły. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Egzekwowanie zwalniania
ucznia z zajęć przez rodziców tylko na pisemną
prośbę umieszczoną w zeszycie do kontaktów z
rodzicami lub informację telefoniczną. |
wychowawcy, nauczyciele |
cały rok |
||
Posiadanie przez wszystkich
uczniów zeszytu do kontaktów z rodzicami, w
którym zapisany będzie: plan lekcji, nazwiska
uczących nauczycieli, terminy zebrań z
rodzicami, podpisy rodziców i wychowawcy. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Telefoniczne kontaktowanie
się z rodzicami uczniów w razie podejrzenia o
wagary. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Prowadzenie przez uczniów
wagarujących zeszytów obecności (każdy
nauczyciel ma obowiązek potwierdzić podpisem
obecność ucznia na jego lekcji, a rodzic
potwierdza podpisem codzienną kontrolę zeszytu). |
wychowawcy, nauczyciele |
cały rok |
||
Prowadzenie konkursu na
najwyższą frekwencję klasy i ucznia. |
SU -
J. Kuśnierz
wychowawcy |
październik – maj 2011/12 |
||
Eksponowanie wyników konkursu
na tablicy Samorządu Uczniowskiego. |
SU – J. Kuśnierz |
po zakończeniu każdego
miesiąca (jak wyżej) |
||
Nagradzanie uczniów o
najwyższej frekwencji oraz uczniów, którzy w
bardzo widoczny sposób poprawili swoją
frekwencję. |
wychowawcy, dyrektor |
w trakcie trwania konkursu |
||
Współpraca z instytucjami
wspomagającymi szkołę: z policją, kuratorem,
Sądem Rodzinnym, OPS, PPP. |
dyrektor, pedagog, wychowawcy |
cały rok |
||
2. |
Kształtowanie postaw
samorządowych. |
Przestrzeganie zasad
demokratycznego funkcjonowania społeczności
szkolnej. |
wszyscy nauczyciele |
cały rok |
Wspieranie działań Rady SU
przez wszystkich uczniów i wychowawców. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Konsekwentne zapoznawanie
uczniów z ich prawami i obowiązkami oraz prawami
człowieka (Statut, Konwencja Praw Dziecka …) |
nauczyciele, wychowawcy |
cały rok |
||
Wspieranie SU w realizacji
opracowanego planu pracy. |
opiekunowie SU, nauczyciele,
dyrektor |
cały rok |
||
3. |
Rozwijanie postaw
proekologicznych i prozdrowotnych. |
Uwzględnienie w planach pracy
wychowawcy klasowego działań proekologicznych i
prozdrowotnych. |
wychowawcy (zgodnie z
potrzebami uczniów, we współpracy z rodzicami) |
wrzesień 2012 r. |
Realizacja zadań zawartych w
Gminnym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego. |
pedagog, wychowawcy |
cały rok |
||
Udział uczniów w konkursach i
innych akcjach promujących zdrowie i działania
ekologiczne. |
nauczyciele, higienistka szkolna, pedagog |
zgodnie z Kalendarzem imprez
i uroczystości, cały rok |
||
Wdrażanie umiejętności
udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. |
higienistka szkolna, L.
Derkacz |
cały rok |
||
Podniesienie poziomu
bezpieczeństwa uczniów w szkole poprzez
eliminowanie wykrytych zagrożeń. |
nauczyciele, pedagog,
wychowawcy |
cały rok |
||
4. |
Kształtowanie postaw
patriotycznych. |
Kształtowanie postawy
szacunku do symboli narodowych (flaga, godło,
hymn …) |
wychowawcy |
cały rok |
Uczestniczenie w
uroczystościach, spotkaniach, wycieczkach o
charakterze patriotycznym. |
wychowawcy |
zgodnie z Kalendarzem
uroczystości szkolnych |
III.
WSPÓŁPRACA
Z RODZICAMI
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji zadań |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. |
Włączenie rodziców w życie
szkoły. |
Organizowanie zebrań z
rodzicami i „Dni otwartych”. |
dyrektor, wychowawcy |
cały rok |
Opracowywanie planów pracy
wychowawcy klasowego we współpracy z rodzicami. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Włączane rodziców do
organizacji wycieczek, imprez klasowych i
szkolnych. |
wychowawcy |
cały rok |
||
Uczestniczenie rodziców w
imprezach i uroczystościach szkolnych
przygotowywanych przez uczniów. |
wychowawcy, dyrektor |
cały rok |
||
Wręczanie listów
gratulacyjnych rodzicom uczniów wzorowych. |
wychowawcy |
zakończenie roku szkolnego |
||
Wręczanie podziękowań
rodzicom za pracę na rzecz szkoły. |
dyrektor |
zakończenie roku szkolnego |
||
Współpraca z Radą Rodziców,
pomoc w organizowaniu imprez dochodowych dla
szkoły. |
wychowawcy, nauczyciele, dyrektor |
zgodnie z planem pracy Rady
Rodziców |
||
Systematyczne informowanie
rodziców o pracy szkoły. |
dyrektor |
cały rok |
IV.
PROMOCJA
SZKOŁY
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji zadań |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
1. |
Promowanie działań szkoły
w lokalnym środowisku. |
Redagowanie gazetki szkolnej
„Dynamit”. |
A. Pieczara, |
cały rok |
Prowadzenie strony
internetowej szkoły. |
R. Lorenc |
cały rok |
||
Współpraca z lokalną prasą –
informowanie o osiągnięciach szkoły,
organizowanych uroczystościach. |
A. Pieczara, dyrektor |
cały rok |
||
Śledzenie losów absolwentów. |
S. Faron-Mroczko; J. Seman |
czerwiec 2012 r, |
Plan Pracy Gimnazjum w Ścinawie
Małej został przyjęty do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 2/2012 na
posiedzeniu w dniu 12. 09. 2012 r.
Rada Pedagogiczna zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w zapisach Planu Pracy
Zespołu Szkół w Ścinawie Małej.
KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOŚCI
ROK SZKOLNY 2012/2013
Miesiąc |
Uroczystość/Impreza (tematyka) |
Odpowiedzialni |
Uwagi |
Wrzesień |
|
Kuśnierz
J.
Marynowicz A., Woźniak J. |
|
Październik |
|
opiekun SU, Piekarska V. |
|
Listopad |
|
Faron – Mroczko S., A. Pieczara,. Piekarska V.
Marynowicz A.
Samorząd Uczniowski, wychowawcy klas I – III.
członkowie Humanistycznego Zespołu
Przedmiotowego |
|
Grudzień |
|
Faron – Mroczko S.
Piekarska
V.
Czajkowska M. |
|
Styczeń |
|
Marynowicz A. |
|
Luty |
|
Derkacz L.
Lorenc R. |
|
Marzec |
|
opiekun SU, wychowawcy klas I – III. |
|
Kwiecień |
|
Marynowicz A.,
Pieczara A. |
|
Maj |
|
Faron – Mroczko S.
Kuśnierz J., Seman J., Piekarska V.
pielęgniarka szkolna, pedagog
Marynowicz A. |
|
Czerwiec |
|
Derkacz L.
Czajkowska M.
Faron – Mroczko S., opiekun SU
Seman J., Faron – Mroczko S.
Pieczara A., Piekarska V. |
|
Harmonogram działań wychowawczo - profilaktycznych, opiekuńczych i prozdrowotnych
A. Działania
wychowawczo-profilaktyczne i opiekuńcze wobec uczniów
Lp |
Tematyka |
Klasa |
Odpowiedzialny |
Termin |
1. |
Warsztaty integracyjne. |
I |
pedagog, wychowawcy |
wrzesień |
2. |
Profilaktyka uzależnień – program profilaktyczny
NOE. |
III
a, b |
specjalista z zewnątrz |
II
semestr |
3. |
„Jesteśmy zdrowi i nałogom mówimy NIE” – zajęcia
psychoedukacyjne (świadomość zdrowia
psychicznego, uczenie zachowań asertywnych,
radzenie sobie ze stresem i sytuacjami
trudnymi). |
I
i II |
pedagog, wychowawcy |
I semestr |
5. |
Cyberprzemoc oraz zagrożenia wirtualnej
przestrzeni – zajęcia o charakterze
profilaktycznym. |
I, II, III |
pedagog, wychowawcy |
II semestr |
4. |
Warsztaty zawodoznawcze. |
III a, b |
pedagog |
II semestr |
B. Szkoła dla Rodziców
Lp. |
Tematyka |
Rodzice uczniów klas |
Odpowiedzialny |
Termin |
1. |
Psychoedukacja w ramach spotkań wychowawców klas
z rodzicami:
-
Dekalog dla rodziców.
-
Twoje dziecko może być ofiarą przemocy szkolnej.
-
Słów kilka o dorastaniu.
-
W trosce o zdrowie
psychiczne dziecka (anoreksja, bulimia …). |
I
I
II
III a, b |
pedagog, wych. kl. I
pedagog, wych. kl. I
wych. kl. II, pielęgniarka
pedagog, pielęgniarka, wych. kl. III a, b |
Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami. |
2. |
Przyczyny i sposoby zapobiegania zachowaniom
agresywnym dziecka. |
I, II,
III
a, b |
pedagog, wychowawcy |
|
3. |
Jak pomóc dziecku osiągnąć sukces w nauce, czyli
słów kilka o pomocy psychologiczno –
pedagogicznej. |
I, II,
III
a, b |
specjalista z zewnątrz |
|
4. |
Nasze dzieci uczą się efektywnie, rola rodziców
w ocenianiu kształtującym. |
I, II,
III
a, b |
wychowawcy |
|
5. |
Jak ustrzec dziecko przed cyberprzemocą i
zagrożeniami wirtualnej przestrzeni? |
I, II,
III
a, b |
specjalista z zewnątrz |
|
C. Działania prozdrowotne
wobec młodzieży
Lp
|
Tematyka |
Klasa |
Odpowiedzialny |
Termin |
3. |
Higiena osobista ucznia. |
I |
pielęgniarka szkolna |
I półrocze |
4. |
Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach. |
I,
II, III a, b |
Derkacz L.
pielęgniarka szkolna |
I półrocze |
5. |
Kłopoty związane z dojrzewaniem nastolatek. |
I,
II
(dz.) |
położna, pielęgniarka szkolna |
I półrocze |
7. |
Profilaktyka chorób zakaźnych. |
II |
pielęgniarka szkolna |
II półrocze |
8. |
„Trzymaj formę”. |
I, II,
III a,b |
Marynowicz A. |
cały rok |
9. |
Zdrowe odżywianie. |
I, II,
III
a,b |
pielęgniarka szkolna, Czajkowska M. |
II półrocze |
10 |
Choroby serca (zdrowy styl życia, zapobieganie
zawałom, niedokrwienie) |
III a,b |
pielęgniarka szkolna |
II półrocze |